Czym jest podatek BPM?
BPM to skrót od Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Jest to podatek, który dotyczy samochodów osobowych, motocykli oraz niektórych samochodów dostawczych (np. vanów, furgonetek i kamperów). Opłaca się go w Urzędzie Skarbowym (w Holandii to Belastingdienst). Jest to jednorazowa opłata, którą wnosi się podczas nabycia pojazdu i pierwszej rejestracji. W przypadku zakupu nowego pojazdu obowiązek wypełnienia, złożenia i opłacenia podatku spada na sprzedającego. Podatek BPM dotyczy także tych pojazdów, które zostały kupione za granicą, ale docelowo mają być one używane w Holandii.
Wysokość podatku
To, jak wysoki podatek zostanie naliczony zależy od pojazdu. Brane są pod uwagę:
- poziom emisji CO2,
- wiek pojazdu oraz jego rodzaj,
- typ spalanego paliwa.
Holandia stawia już od kilku lat na samochody bezemisyjne lub niskoemisyjne, co znacząco wpływa także na wysokość BPM.
Zwolnienie z podatku
Podatek BPM jest obowiązkowy podczas rejestrowania pojazdu w Krajowej Agencji Transportu Drogowego w Holandii (RDW). Można uniknąć jego płacenia m.in., gdy:
- dotyczy on samochodów elektrycznych (mają one zerową emisję CO2),
- właściciel przeprowadził się (do Holandii z innego kraju UE, do Holandii spoza UE, za granicę),
- właściciel mieszka w Holandii i pracuje dla firmy za granicą lub mieszka w Holandii i jest pracodawcą firmy za granicą,
- właściciel tymczasowo przebywa w Holandii,
- właściciel używa pojazdu w Holandii maksymalnie przez 2 kolejne tygodnie,
- właściciel dziedziczy pojazd z kraju UE lub spoza UE.
Więcej informacji na temat zwolnień można znaleźć na stronie holenderskiego Urzędu Skarbowego (informacje dostępne są w języku holenderskim i angielskim).
Zmiany dla samochodów dostawczych
Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzone zostaną zmiany w stosunku do podatku BPM od samochodów dostawczych. Tylko do końca roku 2024 właściciele firm będą mogli nie składać deklaracji i nie płacić podatku BPM w przypadku samochodów wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. W 2025 roku przestanie obowiązywać prawo zwalniające z podatku przedsiębiorców (w rozumieniu prawa obowiązującego na terenie Holandii), których podróże służbowe samochodem firmowym przekraczają 10% całkowitej liczby pokonanych kilometrów, a ich samochód dostawczy spełnia warunki projektowe, czyli:
- jest dostosowany do transportu towarów,
- dopuszczalna masa całkowita samochodu nie może przekraczać 3 500 kg (jest to masa samochodu powiększona o maksymalny dopuszczalny ładunek),
- przestrzeń ładunkowa musi mieć stałą i płaską podłogę na całej szerokości i długości przestrzeni ładunkowej,
- brak siedzeń w przestrzeni ładunkowej.
Z dniem 1 stycznia 2025 roku wszystkie pojazdy dostawcze bazujące na silniku spalinowym zostaną objęte pełnym podatkiem BPM, co oznacza, że wcześniej obowiązująca ulga dla przedsiębiorców przestanie obowiązywać. Sytuacja ta przełoży się oczywiście na koszty zakupu pojazdu, ponieważ pojazdy użytkowe napędzane paliwem będą objęte dodatkową opłatą w wysokości 66,91 EUR za każdy gram emisji CO2. Władze Holandii chcą zachęcić w ten sposób do przestawienia się na pojazdy elektryczne bądź wodorowe.
Zwolnienie z BPM w 2025 roku
Przedsiębiorca, który nadal chce korzystać z ulgi w postaci zwolnienia z płacenia podatku BPM powinien zainwestować w ekologiczny elektryczny samochód dostawczy, dzięki któremu nie tylko zapłaci niższy podatek drogowy (MRB), ale także będzie mógł poruszać się po strefach zeroemisyjnych. Kolejną możliwością jest przejściowy program dla aut rejestrowanych po raz pierwszy w Holandii w dniu 31 grudnia 2024 r. Pojazdy zostaną objęte wówczas dotychczasowym programem ulgowym.
Czy potrzebujesz pomocy w sprawach księgowych? Skontaktuj się z nami, a nasz zespół specjalistów chętnie Ci pomoże. Razem zadbamy o to, aby Twoja działalność była zgodna z nowymi przepisami prawa w Holandii!