fbpx

Jak rozliczyć podatek z Holandii i otrzymać zwrot?

Rozliczenie podatku

Jak rozliczyć podatek z Holandii i otrzymać zwrot?

Podatki to przykry obowiązek, ale warto się do nich odpowiednio przygotować, aby szybko i bezproblemowo je rozliczyć. Bez względu na to, czy korzystamy z pomocy księgowego czy też chcemy to zrobić samemu, należy przygotować komplet niezbędnych dokumentów.

Oficjalny komunikat ze strony Belastingdienst zawiera spis dokumentów, które należy zgromadzić przed wypełnieniem deklaracji. Są to:

  • dane osobowe podatnika (imię, nazwisko, adres, data urodzenia),
  • numer BSN (plus ewentualnie numer partnera fiskalnego oraz dzieci),
  • dane osobowe partnera fiskalnego oraz dzieci,
  • okres zatrudnienia w Holandii (należy zwrócić uwagę, by poprawnie zsumować okresy pracy z wszystkich miejsc zatrudnienia),
  • Jaaropgave (karta podatkowa wystawiona przez pracodawcę po zakończeniu roku podatkowego),
  • zaświadczenie o dodatkowym dochodzie (np: z tytułu wynajmu mieszkania, otrzymywanych na siebie alimentów od byłego partnera),
  • dwustronna kopia dowodu osobistego/paszportu (plus partnera w przypadku wspólnego rozliczenia),
  • PIT 36-ZG – pozwalający na weryfikację dochodu uzyskanego na terenie Polski (plus partnera w przypadku wspólnego rozliczenia),
  • zaświadczenie o dochodach z Polski (jeśli zameldowanie nie trwało cały rok na terenie Holandii w danym roku rozliczeniowym),
  • dokładna data zameldowania/wymeldowania (dotyczy osób niezameldowanych cały rok w Holandii),
  • numer konta bankowego,
  • salda kont bankowych oraz oszczędnościowych,
  • roczne sprawozdanie z inwestycji w roku 2024.

 

Belastingdienst  wypłaca zwrot tylko na konto bankowe podatnika. Nie ma możliwości przekazania go na konto osoby trzeciej. Jeśli konto, na które ma być przekazany zwrot nie jest holenderskie, należy dołączyć dodatkowe dokumenty:

  • kopię dowodu osobistego lub paszportu,
  • wyciąg z rachunku bankowego za ostatni miesiąc (musi być na nim widoczne imię i nazwisko, numer konta oraz data wydruku, tylko wtedy Belastingdienst będzie mógł potwierdzić rachunek. Na każdym załączniku należy wpisać swój numer BSN).

 

Ponadto należy dostarczyć:

  • informacje o kredytach i innych długach,
  • wykaz opłacanych składek rentowych,
  • wykaz opłacanych składek dotyczących ubezpieczenia na wypadek niezdolności do pracy (AOV),
  • informacje dotyczące dywidend,
  • poniesione koszty medyczne, które nie zostały opłacone przez ubezpieczyciela,
  • alimenty płacone na byłego partnera,
  • darowizny.

Rozliczenie hipoteki/nieruchomości

Do rozliczenia hipoteki lub nieruchomości w zeznaniu podatkowym w Holandii należy najpierw skompletować poniższe dokumenty:

  • akt notarialny, umowa kredytowa hipoteczna,
  • bank jaaroverzicht (roczne zestawienie opłat hipotecznych wraz z informacjami o odsetkach od hipoteki, ubezpieczeniu hipotecznym i innych opłatach),
  • wycena nieruchomości z dnia zakupu (taxatiekosten),
  • rozliczenie kosztów kredytowych (notariele overzicht kosten), np. prowizja bankowa, koszty notarialne (Afrekening notaris aankoop woning), opłaty administracyjne (Factuur bemiddelingskosten). Należy dostarczyć wszystkie faktury i rozliczenia tych kosztów, ponieważ część z nich być może będzie można odliczyć,
  • dowody wpłat, kopie przelewów bankowych dotyczące rat hipotecznych,
  • akt notarialny, akt własności nieruchomości,
  • Kadastrale Kaart (mapa ewidencyjna nieruchomości),
  • wartość WOZ domu z datą referencyjną z 1 stycznia 2024 r. – wartość ta jest podana w wycenie WOZ, którą wysyła gmina na początku roku 2025.

Ponadto, gdy staramy się o ulgę hipoteczną (eigen woningforfait) należy dostarczyć:

  • informacje dotyczące powierzchni użytkowej nieruchomości,
  • dane dotyczące daty budowy lub nabycia nieruchomości.

Czy potrzebne jest zaświadczenie o dochodach z Polski?

Jest to bardzo ważny dokument dla osób pracujących za granicą oraz otrzymujących dochody z Polski. Zaświadczenie jest potrzebne, gdy zachodzi konieczność udokumentowania dochodów. Dzięki temu można uniknąć nadpłacania podatku i uzyskać pełen zwrot należnych środków. Ten dokument jest szczególnie ważny, jeśli pracuje się w Holandii i spełnia jeden z poniższych warunków:

  • nie jest się zameldowanym na terenie Holandii w danym roku podatkowym,
  • jest się zameldowanym w Holandii, ale tylko przez część roku,
  • ponad 90% dochodów pochodzi z pracy w Holandii.

Zaświadczenie o dochodach nie jest wymagane, jeśli dochody uzyskane za granicą stanowią więcej niż 10% dochodów z Holandii. Podatnik nie kwalifikuje się wówczas do korzystania z ulg podatkowych w Holandii, więc takie zaświadczenie nie musi być dostarczane. Nie musi być okazywane także wtedy, gdy podatnik jest zameldowany w Holandii przez cały rok podatkowy.

Urzędy skarbowe w Polsce wydają zaświadczenia o dochodach, gdy wcześniej złożone zostanie zeznanie podatkowe PIT 36-ZG za dany rok. Ważne jest, aby zeznanie podatkowe dostarczyć w odpowiednim terminie, aby uniknąć problemów z uzyskaniem zaświadczenia o dochodach.

Dokumenty niezbędne do uzyskania ulg podatkowych

Każda osoba mieszkająca w Holandii może korzystać z ulg podatkowych. Ich wysokość zależy od poziomy dochodów (im wyższe zarobki, tym niższe ulgi). Uzyskanie ulgi wiąże się z wykazaniem, że dochody uzyskane w Holandii stanowią 90% uzyskanych dochodów.  W zależności od tego, o jaką ulgę stara się podatnik, musi on przygotować stosowny pakiet dokumentów. 

Dokumenty główne:

  • Jaaropgave (zaświadczenie o dochodach od pracodawcy lub zleceniodawcy, zawarte są tam informacje o wysokości dochodów, zaliczkach na podatek oraz składkach ubezpieczeniowych),
  • kopie aktów urodzenia dzieci (dotyczy ulg na dzieci),
  • dowód zameldowania (w Holandii lub w Polsce, dotyczy ulgi rozłąkowej),
  • numer identyfikacyjny BSN (holenderski numer identyfikacyjny).

Dokumenty dotyczące ulgi rozłąkowej (Heffingskorting):

  • dokument potwierdzający związek (np.: akt małżeństwa, akt urodzenia dziecka),
  • umowa o wspólnym mieszkaniu,
  • wspólny fundusz emerytalny lub akt własności mieszkania.

W przypadku ulgi pracowniczej (Arbeidskorting) nie są wymagane dodatkowe dokumenty.

Być może brzmi to dość zawile, ale wystarczy odpowiednio skompletować dokumenty, wiedzieć, gdzie się z nimi udać oraz dotrzymać terminu, aby skorzystać z ulgi i mieć spokojną głowę, że dopełniło się tego corocznego obowiązku.

 


 

Czy potrzebujesz pomocy w sprawach księgowych? Skontaktuj się z nami, a nasz zespół specjalistów chętnie Ci pomoże. Razem zadbamy o to, aby Twoja działalność była zgodna z nowymi przepisami prawa w Holandii!

Ostatnie Wpisy

Masz pytanie?

Zadzwoń lub napisz do nas!